14. 1. 2014

na klidnější časy s Jerzym Pilchem

„…Žádnou z těchto publikací jsem ani zběžně nepřečetl, ale na druhou stranu počet knih, jejichž četbu odkládám na klidnější časy, je mnohem větší a jejich tématika mnohem obšírnější. Klidnými časy míním dny, noci, týdny a měsíce, jejichž největší část mi nebude užírat náruživé uhánění slečinek. Potom, když se probudím za úsvitu a začnu si číst nějakého klasika, budu číst až do poledne, ba možná – pokud si to budu přát – až do setmění. Něco mi říká, že se oné doby svatého klidu nedožiji, ale to ještě neznamená, že by se neměly shromažďovat knížky."
„Teprve dnes chápu, že příběh mé první sebevraždy je zároveň vyprávěním o tom, jak mě alkohol poprvé v životě zbavil svobody. Mám na mysli – to je jasné – alkohol vycházející z vnitřností mého fotra. Neměl výdrž."

„Brýlaté zbožňujeme! Na brýlatých přímo ujíždíme! (…) Brýlatá holka sundavá brýle a rozkošně mhouří krátkozraké oči! Ten nádherný obrázek už nenávratně zmizel! Zmizely i tisíce jiných scén! Brýlaté holky vymřely! Perverzně přivřená víčka zasypala hlína! Když si pomyslím, že sedmkrát za sebou jsem mohl mít brýle, a místo toho jsem měl sedmkrát za sebou kontaktní čočky, může mě trefit šlak! Absolutní konec! Všechny prdelky nosící kontaktní čočky zapisuji do seznamu en bloc! (…) Vyndavání kontaktních čoček na noc se ničím neliší od vyndavání umělé čelisti…"
„Kritika života nemusí být pochvalou smrti, ale nakonec na to vždycky tak trochu dojde. V mém případě na to dochází tím více, že na každý útok světa reaguji zapisováním. A protože svět útočí neustále – bez přestání zapisuji."

Jerzy Pilch
Moje první sebevražda a devět dalších povídek (Moje pierwsze samobójstvo)
vyšlo v nakladatelství Kniha Zlín v roce 2009